Sunday 26 January 2014

Anak perantauan

Menjalani kehidupan di sebuah bandar asing yang sangat berbeza dari segi loghat bahasa dan budaya buat diri Star rse mcam homesick giler bila "first time" menjejakkan kaki ke bumi Pantai Timur Malaysia nie..time2 tu pulak peristiwa paling sedih dalam hidup berlaku..hmm,kehilangan ibunda tersayang.. Star sayang ibu sangat-sangat..dirimu tiada pengganti..

Namun time tu, cekalkan juga hati nie demi menuntut ilmu untuk menjadi seorang bakal pendidik pada suatu hari nanti..walaupun tiket nak balik negeri sendiri iaitu di selatan Semenanjung Malaysia iaitu negeri Johor tercinta sekarang kini sangat la mahal..da naik kot jadi RM50.60 dari dua tahun yang lalu waktu tu pertama kali nak balik kampung menyambut Hari Raya Aidilfitri..

Haaa, yang kali nie cuti nak balik Tahun Baru Cina pulak...tiket mahal pon ape peduli, janji dapat cuti balik kampung halaman negeri sendiri dengan budaya dan suasana tersendiri..hehehe..Star dengan kawan2 semua punya excited nak balik cuti sampaikan bila tahu cuti start bila tros nak g carik tiket bas..hahaha..kira2 sebulan awal jugak la kiteorang g beli tiket tu..huhu..semangat kot..hehe..semangat ke homesick..????



-Tiket Bas SP Bumi terbaik (selesa. sejuk, laju but cekap..InsyaAllah cepat dan selamat sampai ke destinasi-


Payah gak sebenarnya belajar jauh2 nie, pasal Star xley nak selalu balik kampung so rindu missing2 you nie sentiasa bertambah2..hehe..tapi yang best pasal belajar jauh nie, banyak pengalaman kita boley dapat..tengok tempat baru, tahu dan faham budaya serta bahasa loghat kat tempat orang lain dan dapat kawan baru adalah yang paling best..!!! so buat sapa2 yang dapat tawaran tok study kat tempat or negeri lain maka pergilah demi untuk mencari ilmu dan pengalaman baru..pasti xakn menyesal..tapi make sure klu nak pegi study jauh2 dari family make sure kne pandai jaga diri, nama baik dan maruah keluarga serta agama..dan pastikan dapat restu atau doa atau kebenaran daripada kedua-dua ibu bapa kita..klu tak nanti payah nak menuntut ilmu..pap2 pon try your best okey..!!!
InsyaAllah, doakan segalanya berjalan dengan lancar dan semoga semua kawan2 Star n termasuk Star skali selamat sampai ke destinasi dan dapat bertemu dengan keluarga tersayang..wassalam...




No comments:

Post a Comment